Vivaldi művészete egyházi szolgálatban bontakozott ki, ahogy Gregor Joseph Werner zenei pályáját is a bécsi Stephansdomban eltöltött évek alapozták meg, de még a Habsburg-udvar népszerű operaszerzője, Francesco Bartolomeo Conti is számos liturgikus művet szerzett. Hazánk jól ismert régizenei együttesei, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus kiváló szólisták közreműködésével, Vashegyi György vezényletével e 17–18. századi komponisták egyházzenei különlegességeiből adnak ízelítőt.
J. G. Werner Mária-antifónái az Esterházy hercegek szolgálatában íródtak az 1750-es években. A Salve Reginához hasonló hagyományos, gyakran szigorú ellenpontos szerkesztésű zsoltárokat Werner játékos imitációi, invenciózus stílusa lágyítják. Ahogyan Werner műveit méltatlanul feledte sokáig az utókor, úgy Vivaldit is csak a 20. század elején fedezték fel újra. A 12 tételes Glóriát, amely azóta a koncertpódiumok repertoárdarabjává vált, Vivaldi 1713 és 1719 között az Ospedale della Pietà növendékeinek komponálhatta liturgikus használatra. A komponista a szöveg fordulatai szerint tételekre tagolt művet egyszerű motívumokból mesterien építi fel és érzékletesen zenésíti meg. Kortársuk, a bécsi udvarban működő Conti szakrális műveiben főként drámai érzéke érvényesül. Az 1715-ös Missa Sancti Pauli – amely több mint 150 éven át a bécsi Schottenkirche repertoárdarabjának számított – disszonanciáival, váratlan harmóniaváltásaival vitathatatlanul műfaja kiemelkedő opusának tekinthető.
Műsor:
Gregor Joseph WERNER (1693–1766):
Salve Regina in d (Ms. mus. III. 113)
Offertorium in stylo madrigali pro Cana Domini (Ms. mus. III. 60)
Antonio VIVALDI (1678–1741):
Gloria in D, RV 589
-szünet-
Francesco Bartolomeo CONTI (1681–1732):
Missa Sancti Pauli
Közreműködik:
Szutrély Katalin, Pintér Ágnes – szoprán
Thurnay Viola – alt
Megyesi Zoltán – tenor
Melkovics Zoltán, Borka Ákos – basszus
Purcell Kórus, Orfeo Zenekar
Vezényel: Vashegyi György